by
on
under ,
Permalink

Dags att varva ner

Stress har verkligen blivit en folksjukdom och många lider av den höga belastningen i vardagen. De flesta har någon gång upplevt perioder av stress och de konsekvenser som det medför med bland annat trötthet och andra krämpor. Men det finns en hel del du kan göra själv för att undvika att bli stressad eller hantera den stress som du upplever.

Ibland är behoven så grundläggande att man behöver något eller någon som signalerar för en att man verkar stressad. Hälsobandet är en sådan produkt som kan stimulera nervsystemet för att minska din stress och på så sätt underlätta din möjlighet att hålla dig koncentrerad. Även vanliga motionsklockor har inbyggda pulsmätare som kan signalera när stressnivåerna blir för höga. Har du tur så innehåller din klocka också olika andningsövningar som är gjorde för att stressa ner. Testa att göra ett djupandningsprogram några gånger om dagen för att koppla bort allt och komma ner i varv lite. Stegräknande är också ett bra sätt att uppmärksamma hur väl man uppfyller det dagliga behovet av rörelse.

Motion används ibland som en universallösning på allt kan tyckas. Men vårt stillasittande liv är farligt för våra kroppar och knoppar som är vana att arbeta. Vardagsmotion är något som vi alla behöver prioritera och vara rädda om, kanske kan du promenera mer än du gör i dagsläget. Kanske är det möjligt för dig att någon dag i veckan gå till och från jobbet eller parkera bilen hemma efter jobbet för att gå och hämta barn på dagis och skola. 10 000 steg om dagen är det som är rekommenderat för att behålla hälsan, men om du är långt från det så kan du trösta dig med att allt mer än du gör i dagsläget är positivt. Oavsett, kan du se till att få lite mer frisk luft och fler steg än du får i dagsläget så kommer din kropp att vara tacksam.