by
on
under , ,
Permalink

Löpning för nybörjaren

Löpning är en av de vanligaste träningsformerna idag. Det är en träningsform med många fördelar och här tänkte vi tipsa om hur man kommer igång med löpning och vad man som nybörjare borde tänka på.

I löpning är det löparen som bestämmer takten, intensiteten och tiden. Det betyder att folk med helt olika förutsättningar kan börja med löpning och få bra resultat från träningen.

Eventuella förhinder kan dock finnas för att ta sig in i löpning. Dåliga knän kan exempelvis vara ett problem som betyder att man borde söka sig andra träningsformer, som cykling eller simning. Eller åtminstone höra med läkare eller sjukgymnast först. En del kvinnor kan också uppleva besvär med stor byst. Om det inte kan ställas till rätta med en bra sport bh kanske endast drastiska åtgärder som en bröstförminskning vara utvägen.

Som nybörjare gäller det först och främst att skaffa sig ett par bekväma löparskor. Det kan kännas överväldigande först när man ser hur många olika modeller det finns och läsa om all teknik som används för att göra den perfekta löparskon. Men i slutändan är det komforten man bör fokusera på. Är den bekväm att springa i kommer detta vara viktigare än något annat vad gäller skovalet.

Tillsammans med skona bör man även investera i lite sköna kläder. Dessa ska så klart anpassas efter årstiden. Under sommaren behöver man nog bara ett par shorts och en t-shirt. Men som temperaturen faller behöver man mer och mer kläder för att hålla värmen. Tänk dock på att kläderna inte ska göra att man känner sig varm när man står still innan passet utan när kroppen börjar arbeta. Är kläderna varma redan innan kommer det snabbt bli för varmt en stund in i träningspasset.

De första veckorna är då man lär sig hitta sin nivå. Under denna tid gäller det att börja på en betydligt lägre nivå än man tror kroppen klarar av och sakta men säkert trappa upp. Detta kan vara genom att springa längre eller öka hastigheten. Kom också ihåg att vila tillräckligt mellan varje pass.