by
on
under ,
Permalink

Motionärsscyklaren

cykling

Vi har berört ämnet cykling tidigare när det kommer till vardagsmotion, och av bra anledningar. Cykling är ett utmärkt sätt att hålla sig i form och här tittar vi lite närmare på några av de fördelar som finns med detta.

Till att börja med kommer man ju att behöva en cykel, detta är något man snabbt kan köpa över nätet idag, vissa butiker har till och med sina beskrivningar av hur det går till när man köper cyklar på nätet för att försäkra en om att detta är fullt möjligt och dessutom smidigt och enkelt.

Den första, och kanske bästa, fördelen är att det spelar nästan ingen roll hur stark man är eller på vilken konditionsnivå man ligger på, cykling är något som passar alla.

En annan fördel är att man inte belastar kroppen på samma som vid till exempel löpning. För alla som har problem med övervikt eller har dåliga knän är cykling en väldigt skonsam form av träning, kroppen lägger ju inte längre all vikt på benen som när man går eller joggar.

En fördel cykling delar med löpning är att man kan alltid bestämma sitt eget tempo, man kan enkelt variera intensiteten och hastigheten och köra vad man kallar intervallträning.

När man cyklar arbetar man igenom många olika muskelgrupper, speciellt sätesmusklerna och de främre lårmusklerna, vilka är två av kroppens största muskler. Och eftersom cykling är en form av konditionsträning kommer även hjärtmuskulaturen förbättras, något som även minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar och åderförkalkning.

På cykeln kommer man dessutom bli smidigare, vilket ju är positivt i sig själv, men det minskar även risken för träningsrelaterade skador. Detta gör att man senare kan inkludera andra träningsformer utan att behöva oroa sig lika mycket för skador.

Cykling kommer att starta en väldigt positiv kedjereaktion i kroppen som kan göra underverk för hälsan!