by
on
under ,
Permalink

Motionera mot ett bättre liv

shutterstock_153769859
Att motionera vet vi ger ett bättre och mer hälsosamt liv, det är inte alla gånger det är så lätta att komma iväg till träningen eller ut i motionsspåret. Det som inte är en vana är alltid svårare än då man börjar få in rutinerna för att träna. Gå inte ut för hårt första gångerna utan börja lite lätt för att sedan öka på dina träningsdoser.

När och om man börjar träna så gäller det att man förändrar sina matvanor, du vet det här med inkomster och utgifter. Ju mer man tar in desto mer behöver man röra på sig. Ibland kanske man till och med måste få i sig något extra för att få den energi man behöver, kosttillskott för den som tränar är sådant som man inte kan få i sig med vanlig föda

Du vet mycket väl att motion gör dig mer hälsosam men alla tycker inte om att springa runt i spandexbyxor och lukta svett. Det finns däremot tjuvknep för att få motion utan att behöva gå på gym för att träna. Detta kallas vardagsmotion och så här gör du. Gör en eller flera utav denna listas aktiviteter och du kommer känna att du faktiskt har mer energi. Detta kan vara en början till din nya livsstil med träning i fokus.

  • Fördela hushållssysslor på fler dagar. Gör dammsugningen och golvskurning en dag. Gå med tvätt en annan. Klipp gräset eller skotta uppfarten på en tredje dag.
  • Lek med barn och husdjur, gärna med hund för att få en ordentlig promenad.
  • Försök att gå 10 000 steg på en dag, det är inte nödvändigtvis jobbigt men du får definitivt mycket motion av det.
  • Ta cykeln till jobbet eller promenera istället för bilen. Tar du bussen så kan du kliva av en eller två stopp före.
  • Sitter du mycket på jobbet? Ta mikropauser med små bensträckor, typ till kaffeautomaten eller liknande.
  • Lyssna på musik medans du städar så kommer du känna energin flöda och du kanske får spontana dansstopp.
  • Ta trappor, de förlänger livet för varje steg istället för att ta rulltrappan eller hissen.