by
on
under ,
Permalink

Träning och ryggbesvär

Problem med ryggen på ett eller annat vis är något väldigt vanligt och majoriteten av oss har upplevt problem vid ett eller flera tillfällen. Många besvär går över med tiden men det är också bra att tänka på hur man ser till att träna ryggen ordentligt.

Vår rygg är inte bara en enda del av kroppen. Det är en kombination av en mängd rörliga delar som individuellt nästan alla kan drabbas av ett besvär eller annat. Får man ett problem i någon del av ryggen är det alltid viktigt att man är noga med att inte belasta den delen förrän problem antingen gått över eller att man fått en diagnos. Vissa skador måste ju få tid att läka medan andra kräver rehabträning för att fixa. Och detta är inget man bör bedöma själv.

Stabilitet är en faktor som inte går att överdriva. Att bygga upp stabiliteten i ryggen lägger grunden för väldigt mycket annan träning och kan göra väldigt stor skillnad i ens risk att skada ryggen under vidare träning. Stabilitet går att bygga upp på många sätt. Personer med ryggbesvär rekommenderas ofta att arbeta med mindre kontrollövningar medan andra kan satsa direkt på mer belastande övningar.

Men det är inte bara själva ryggen som behöver tränas. Coremuskulaturen rent allmänt hjälper till att bygga upp bättre stabilitet för ryggen. Detta inkluderar de fyra bukmusklerna samt muskulaturen i den nedre ryggen.

Samtidigt är det viktigt att veta hur man bör och inte bör använda ryggen, både i träningen och till vardags. Lyfttekniker fokuserar ofta på att benen ska bära det tunga lasset och inte ryggen. Bättre teknik är något vi alla bör sträva efter och ger en mycket bättre chans att undvika en rad olika besvär, och inte bara med ryggen.